Rijden we straks over zonnewegen?
Wereldwijd liggen er kilometers aan asfalt waar we dagelijks gebruik van maken om ons van A naar B te verplaatsen. Wat nu als dit wegennet ook in staat is om groene energie te genereren? In verschillende landen worden pilots gedraaid om deze zogenaamde zonnewegen te testen. In dit blog leer je alles over de voor- en nadelen van zonnewegen.
Wat is een zonneweg?
Een zonneweg is een wegdek gemaakt van fotovoltaïsche (zonne-)panelen, die in staat zijn om zonlicht om te zetten in elektriciteit. Om een idee te krijgen hoe dit eruit ziet, hoef je alleen maar te denken aan een weg waarvan het asfalt is vervangen door zonnepanelen.
Om dit mogelijk te maken worden diverse materialen gebruikt om de panelen te beschermen. In China bijvoorbeeld worden de zonnepanelen beschermd door een transparante laag beton en materiaal dat ze beschermt tegen vocht.
Het vervangen van wegen door zonnepanelen is een oplossing voor het ruimtegebrek in bijvoorbeeld steden. Op deze manier is het ook op druk bebouwde locaties mogelijk om alternatieve elektriciteit op te wekken. Deze energie kan onder andere de weg verlichten, maar kan ook elektriciteit leveren aan nabijgelegen woningen en laadstations voor elektrische auto’s.
Zonnewegen wereldwijd
Het idee van wegen met zonnepanelen is niet nieuw en gaat terug tot de jaren 2000 toen een Amerikaans echtpaar uit Idaho het bedrijf Solar Roadways creëerde. Dit is het eerste bedrijf dat de eerste zonneweg in de Verenigde Staten bouwde en vervolgens ook in veel andere landen wereldwijd.
Zonnefietspad in Krommenie en Maartensdijk, Nederland
In november 2014 werd in Nederland het eerste zonnepanelen-fietspad van 70 meter geopend. Dit pilotproject genereert 70 kWh per vierkante meter. Het bedrijf SolaRoad was verantwoordelijk voor de ontwikkeling van het project en gebruikte een speciaal gecreëerd wegdek om zonne-energie te vangen en om te zetten in elektriciteit, beschermd door een dubbele laag glas. Helaas werd dit zonnefietspad (tijdelijk) vervangen vanwege vandalisme en vernielingen van de zonnepanelen. Inmiddels ligt in Maartensdijk het langste zonnefietspad van Nederland, namelijk 330 meter lang. Dit fietspad levert stroom voor 45 huishoudens.
Foto: RegioTV De Bilt
Zonneweg in Georgia en Alabama, Verenigde Staten
Wanneer je de grens van Alabama en Georgia passeert, rijd je over 50 meter zonnepanelen. Deze wekken samen 7 000 kWh op. Dankzij het Smart Road Dot-systeem, gemaakt met zonne-energie, ledlampen en ondersteunende batterijen, heeft de weg reflecterende punten die belangrijke verkeersinformatie aan bestuurders geven.
Zonneweg in Jinan, China
Aan de zuidkant van de stad Jinan heeft China een zonneweg van 2 kilometer geopend. Het oppervlak van deze panelen is gemaakt van een complex polymeer, vergelijkbaar met plastic, en auto's kunnen er met meer dan 100 km/u overheen rijden. Er ligt een oppervlak van 5875 vierkante meter aan zonnepanelen geïnstalleerd in dit wegdek.
Foto: PV Magazine
Zonneweg in Monaco
Deze zonneweg van 50 vierkante meter, uitgerust met fotovoltaïsche panelen, werd eveneens ontwikkeld door Colas met Wattway-technologie en is gelegen aan de voet van de prinses Grace Rose Garden.
Voordelen en nadelen van zonnewegen
Hier zijn enkele voordelen en nadelen die geassocieerd worden met het gebruik van zonnepanelen op wegen:
Voordelen van zonnewegen:
- Ze bieden de mogelijkheid om de ruimte ingenomen door snelwegen en straten te gebruiken om alternatieve energie op te wekken.
- Ze kunnen omliggende huishoudens van stroom voorzien.
- Het installeren van zonnewegen zou op de lange termijn kunnen zorgen voor minder onderhoud aan het asfalt, aangezien het regelmatig opnieuw asfalteren van wegen vaak nodig is. Zonnepanelen zouden minder vaak vervangen hoeven te worden.
- Het wordt geschat dat een zonneweg per jaar ongeveer 15 euro aan elektriciteit kan opwekken per vierkante meter, wat betekent dat ze zichzelf kunnen terugverdienen.
Nadelen van zonnewegen:
- Omdat ze niet specifiek zijn gekanteld en georiënteerd, zijn zonnepanelen op wegen minder efficiënt en is hun prestatie lager dan op een schuin dak.
- Hoe meer verkeer er op de weg is, hoe minder efficiënt de zonnewegen zijn, aangezien auto's of enig ander type vervoer de panelen bedekken en deze minder zonlicht opvangen.
- De terugverdientijd van zonnepanelen in het asfalt is langer dan bij een installatie op een woonhuis.
- Het is nog onbekend of zonnepanelen op wegen, het gewicht en de impact van miljoenen banden elk jaar kunnen weerstaan.
- De zonnepanelen zijn vatbaar voor vandalisme.
De weg naar de toekomst?
De pilots laten zien; we zijn er nog niet, maar er is potentie. Zolang er geïnvesteerd wordt in deze technologie, is er verbetering mogelijk. Tot die tijd kun jij zelf ook kiezen voor een bewezen methode om zonne-energie op te wekken, namelijk: zonnepanelen op je dak.