Persbericht: Grote investering in Svea Solar om zonne-energie in Europa op te schalen

De markt voor zonne-energie groeit sneller dan ooit. Svea Solar, de grootste aanbieder van zonne-energieoplossingen in Zweden en de op twee na grootste aanbieder in Europa, heeft zich verzekerd van een grote investering om de groei te versnellen. Het doel is om dit jaar al zowel de omzet als het aantal werknemers te verdubbelen. De belangrijkste investeerder is de investeringsmaatschappij Altor, met een investering die zich richt op de kernactiviteiten van Svea Solar: zonnesystemen en oplossingen voor energieoptimalisatie.

Svea Solar heeft sinds de start in 2014 een enorme groei doorgemaakt. Vorig jaar bereikte het bedrijf zijn doelstelling van 100 miljoen euro omzet. Het plan is om dat bedrag in 2022 te verdubbelen. Momenteel heeft Svea Solar meer dan 700 werknemers verspreid over vijf landen. De plannen zijn om in 2025 daar nog eens 5000 werknemers aan toe te voegen. Om een snelle groei en expansie in Europa te verzekeren, verwelkomt het bedrijf nu de investeringsmaatschappij Altor als nieuwe investeerder, met een substantiële bijdrage.

“Het is belangrijker dan ooit om de toegang van Europa tot schone energie snel op te schalen. Niet alleen in het belang van het klimaat, maar ook om ervoor te zorgen dat Europa zelfvoorzienend wordt op energiegebied. Deze enorme bijdrage van een ervaren en betrokken investeerder als Altor stelt ons in staat om verder bij te dragen aan een duurzamer, veerkrachtiger en onafhankelijker energiesysteem. Voor ons is het essentieel dat Altor onze visie deelt van een toekomst zonder fossiele brandstoffen. Waarin we mensen helpen om zo snel mogelijk zelfvoorzienend te zijn op het gebied van schone energie. We kijken er echt naar uit om nauw samen te werken met een investeerder van wereldklasse zoals Altor”, zegt Svea Solar's CEO en mede-oprichter Erik Martinson.

De investering van Altor zal Svea Solar helpen bij het realiseren van haar doelstellingen om Europees marktleider te worden op het gebied van residentiële zonne-energie en om 80 procent van Europa te bestrijken in 2026. Altor heeft geruime ervaring met de sector klimaatverandering en internationalisering van snelgroeiende bedrijven.

“De investering bouwt voort op Altor's investerings track-record in bedrijven die staan voor de groene energietransitie. Het is het bewijs dat we sterk overtuigd zijn dat zonne-energie de basis is voor de Europese energievoorziening en balans. Svea Solar is snel uitgegroeid tot het toonaangevende zonne-energiebedrijf in Zweden, met gevestigde posities in Spanje, Duitsland, België en Nederland. Het innovatieve team van Svea Solar heeft een opvallende merkpositie opgebouwd en wij zijn ervan overtuigd dat zij de komende jaren een sleutelrol zullen blijven spelen bij het aansturen van de overgang naar groene energie in Europa. Wij kijken uit naar de samenwerking met het Svea team en de aandeelhouders om die ambitie waar te maken”, zegt Herman Korsgaard, directeur bij Altor.

Over Svea Solar
Svea Solar is een van Europa's snelst groeiende cleantech bedrijven en de nummer 1 aanbieder van zonne-energie oplossingen in Zweden. Svea Solar is gestart in 2014 en inmiddels actief in vijf landen in Europa met meer dan 700 werknemers. Svea Solar biedt een krachtige oplossing voor duurzaam leven met zonnesystemen, batterijen, opladers voor elektrische auto's, fossielvrije elektriciteitscontracten en een platform waarmee klanten hun stroom kunnen produceren, verbruiken en verkopen. Daarnaast ontwikkelt Svea Solar grootschalige energieproductie. Svea Solar streeft naar een wereld waarin iedereen zelfvoorzienend kan zijn op het gebied van schone energie. Svea Solar heeft vestigingen in Zweden, Duitsland, Spanje, België en Nederland.

Over Altor
Sinds de oprichting heeft de familie van Altor-fondsen in totaal ongeveer EUR 8,3 miljard aan toezeggingen verzameld. De fondsen hebben meer dan EUR 5 miljard geïnvesteerd in meer dan 75 bedrijven. De investeringen zijn gedaan in middelgrote, voornamelijk Scandinavische bedrijven met het doel waarde te creëren door groei-initiatieven en operationele verbeteringen. Tot de huidige en vroegere investeringen behoren OX2 en H2 Green Steel. Ga voor meer informatie naar www.altor.com