Zonnepanelen voor je sportvereniging: Woenselse Boys

Veel verenigingen kunnen verduurzamen door zonnepanelen op het dak te leggen. Met de beschikbare subsidies is de investering vaak ook voordeliger dan je in eerste instantie denkt. De Woenselse Boys – een voetbalclub in Eindhoven – maakte met Svea Solar de shift naar duurzame energie. Wij spraken Rob Retèl, penningmeester van de Woenselse Boys over de aanleg van de zonnepanelen op het dak van het clubhuis.

Laten we beginnen bij het begin, hoe zijn jullie in contact gekomen met Svea Solar?

Via Peter van Winden zijn we in contact gekomen met Svea Solar. Hij is een bekende bij de club. We hebben hem laten weten dat we interesse hadden in zonnepanelen en toen zijn we samen in gesprek gegaan.

Waarom hebben jullie besloten om zonnepanelen te leggen op het clubhuis?

We zijn gaan kijken hoe we onze club meer konden verduurzamen. Tijdens de algemene leden vergadering werd duidelijk dat we ook het dak moesten renoveren. We zijn gaan kijken of we dit konden combineren met het aanleggen van zonnepanelen. Het verduurzamen en natuurlijk besparen op energiekosten zijn de voornaamste redenen geweest om zonnepanelen aan te leggen.

Hoeveel zonnepanelen hebben jullie op het clubhuis laten plaatsen?

We hebben 48 panelen laten plaatsen.

48 zonnepanelen is een flinke investering voor een voetbalclub, hoe hebben jullie dit gefinancierd?

Svea Solar heeft voor ons onderzoek gedaan naar de beschikbaarheid van subsidies voor sportverenigingen. Daaruit bleek dat we gebruik konden maken van de BOSA-subsidie*. Met deze subsidie krijg je een deel van de kosten voor de bouw en onderhoud van sportaccommodaties vergoed. Naast de BOSA-subsidie, is er een aanvullende BOSA-subsidie voor energiezuinige investeringen. Omdat wij als club beide investeringen deden, kwamen wij in aanmerking voor deze regeling. Dat maakte het interessant zonnepanelen aan te schaffen.

* BOSA-regeling, ook wel de subsidieregeling Bouw en Onderhoud van Sportaccommodaties, is bedoeld voor amateursportorganisaties, zoals sportverenigingen, -stichtingen, en accommodaties. Wil je meer weten over deze regeling? Neem contact met ons op.

Hoe verliep de samenwerking met Svea Solar?

Goed! We zijn vooraf goed geïnformeerd zoals over de mogelijke subsidies, maar ook zaken als de meterkast controleren voor de omvormer die de stroom omzet in bruikbare stroom. Het gehele traject zijn we over alle onderwerpen netjes op de hoogte gehouden en binnen twee dagen lagen alle zonnepanelen op het dak en was de installatie volledig afgerond.

Zouden jullie het andere verenigingen aanraden om zonnepanelen op hun clubhuis te laten leggen? En waarom?

Ja absoluut! Natuurlijk kost het wat tijd om het een en ander uit te zoeken. Uiteindelijk vinden wij het zeker de moeite waard om het te doen, omdat je er op de lange termijn erg veel profijt van hebt. Ook de subsidie maakt het natuurlijk erg interessant om de zonnepanelen aan te leggen.