De esthetiek van zonnepanelen

Zonne-energie is een van de meest populaire vormen van hernieuwbare energie vanwege de efficiënte werking. Maar in de zoektocht naar zonnepanelen voor je eigen huis kijk je vaak niet alleen naar de efficiëntie, maar wil je ook dat ze er goed uitzien. Het oog wil immers ook wat. In dit blog gaan we dieper in op de esthetiek van zonnepanelen en delen we tips voor het creëren van een aantrekkelijke zonnesysteem.

Wat zijn mooie zonnepanelen?

Wat we ‘mooi’ vinden is subjectief en hangt af van je persoonlijke voorkeur. Het vooroordeel dat zonnepanelen per definitie niet mooi zijn, stamt uit de tijd dat er alleen blauwgekleurde installaties bestonden. Wie vijftien jaar geleden koos voor zonnepanelen heeft nu een blauwkleurig zonnesysteem met glanzende frames. Deze zijn erg opvallend omdat ze (meestal) enorm afwijken van de kleur van je dak. Dat zonnepanelen niet mooi zijn is gelukkig verleden tijd sinds de komst van monokristallijne zonnepanelen. Dit zijn zwarte zonnepanelen die inmiddels tien jaar op de markt zijn.

Mooie monokristallijne zonnepanelen

Het uiterlijk van zonnepanelen wordt sterk beïnvloed door het type zonnecel dat gebruikt wordt. De twee vaakst voorkomende typen zonnecellen zijn monokristallijne en polykristallijne panelen. Monokristallijne panelen hebben een uniform zwart uiterlijk. Deze bestaan uit één enkel kristalstructuur wat zorgt voor een strak, esthetisch uiterlijk. Op donkere daken zijn ze minder opvallend en ze worden daarom als de meer 'premium' optie gezien. Polykristallijne panelen daarentegen, zijn gemaakt van meerdere kristallen en hebben een blauwachtige tint. Ze hebben een meer 'gefragmenteerd' uiterlijk dat veel mensen niet zo aantrekkelijk vinden als het strakke zwarte uiterlijk van monokristallijne panelen.

De Pro panelen van Svea Solar zijn volledig zwarte panelen met een zwarte ‘backsheet’. Dat betekent dat je geen witte randen tussen de panelen heen ziet. Ook de Essential en Design panelen bevatten monokristallijne zonnecellen en zijn dus overwegend zwart. Bekijk hier de monokristallijne zonnepanelen van Svea Solar.

Tips voor een mooie zonne-installatie

Naast kiezen van volledig zwarte panelen, heb je ook zelf invloed op het uiterlijk van je systeem. Onderstaande tips helpen jou bij het creëren van een strak design van je zonnesysteem:

• Overweeg om de zonnepanelen aan de achterzijde van je huis te monteren, zodat ze niet zichtbaar zijn vanaf de straat. Doe dit uiteraard alleen als die ligging ook optimaal is voor energieopwekking. In onze Zonnecalculator kun je meten hoe groot je dak is en hoeveel zonnepanelen daar passen.
  • Kies voor dezelfde zonnepanelen als je buren, vooral bij rijtjeshuizen met aaneengeschakelde daken. Wanneer je kiest voor een zonnesysteem van Svea Solar krijgen jij en je buren bovendien samen 200 euro als je jouw buren naar ons doorverwijst.
  • Zonnepanelen zijn vaak minder zichtbaar op een plat dak. Bij plaatsing op een plat dak, kantelen we de panelen lichtjes om maximaal zonlicht op te vangen en vuilophoping te verminderen. Op deze manier zijn de panelen vanaf de grond nauwelijks zichtbaar.
  • Je zou zelfs kunnen overwegen om een losstaande garage naast je huis te gebruiken voor je panelen, in plaats van op je woonhuis. Let wel op dat daar waarschijnlijk minder ruimte is voor een zonnesysteem en je hiermee niet volledig voorziet in je energiebehoeften.
  • Plaats de panelen in een rechthoekig blok op je dak, zonder onregelmatigheden. Houd voldoende afstand tot de dakgoot, de nok en de dakranden. Houd ook genoeg afstand tot dakkapellen en dakramen, en probeer de rand van de zonnepanelen op dezelfde hoogte te houden als de dakkapellen.
  • Als je jouw installatie wilt uitbreiden, kies dan voor hetzelfde type panelen als je huidige systeem en leg ze in hetzelfde patroon.
  • Houd de panelen schoon! Vuile panelen zijn niet alleen minder aantrekkelijk, ze werken ook minder efficiënt dan schone panelen. Bekijk hier hoe je je zonnepanelen kunt schoonmaken.

Svea-Solar-esthetische-installaties

Monokristallijne zonnepanelen van Svea Solar

Naast efficiëntie staat ook design van zonnepanelen bij ons hoog in het vaandel. Wanneer je aan de slag wilt met het opwekken van eigen zonne-energie zonder in te leveren op design, kies je voor onze Pro, Design of Essential panelen. Bekijk de specificaties van de panelen of vraag direct een gratis offerte aan.